Hållbar ekonomi

En ekonomi som är hållbar ser till att det kapitalistiska systemet använder sig av regenerativa och återskapande resurser, istället för att bara ta ut och använda upp dem.

En hållbar ekonomi syftar till att ha en positiv inverkan på samhället och miljön, samtidigt som den är lönsam och konkurrenskraftig på lång sikt.

För en hållbar ekonomi behöver du driva verksamheten med en balans mellan ekonomisk framgång, socialt ansvar och miljöhänsyn. Genom att integrera hållbarhet i affärsstrategin kan du skapa ett större långsiktigt värde. Ett värde som innebär minskad påverkan på planeten, främjande av social rättvisa, etiskt företagande, resurseffektivitet och goda arbetsförhållanden.

Ett ambitiöst hållbarhetsarbete handlar inte om välgörenhet – det är affärskritiskt. 44 biljoner dollar av genererade ekonomiska värden, är måttligt eller starkt beroende av naturen. Det motsvarar hälften av världens BNP. Denna natur förlorar vi just nu i en alarmerande hastighet.

World Economic Forum 2020: Nature Risk Rising: Why the Crisis Engulfing Nature Matters for Business and the Economy

Riskhantering

45 procent av företagsledarna ser att deras verksamhet endast är konkurrenskraftig i tio år till, om de inte förnyar sina affärsmodeller. Det står att läsa i Pwc:s Annual global CEO survey 2024.

Ett aktivt hållbarhetsarbete minimerar risken för ett skadat varumärke och förtroende, och minskar därmed även ekonomiska risker. Det finns också direkta ekonomiska konsekvenser i form av böter och straffavgifter om verksamheten inte har kontroll på sitt hållbarhetsarbete.

Fler och fler fondförvaltare väljer bort företag som inte prioriterar miljömässig hållbarhet. Företag som arbetar med att ställa om sin verksamhet gör det inte bara för att åtnjuta förtroende från sina intressenter – de allra flesta ser resurstillgång, osäkerhet på marknaden och risken för ökande kostnader som de främsta anledningarna. Långsiktig tillgång till material, energi och arbetskraft som krävs för tillväxt och lönsamhet, säkras bäst med långsiktighet också i de hållbara affärsbesluten.

Exempel på risker förknippade med hållbarhet:

  • Nyckelpersonal som lämnar för konkurrerande verksamhet.
  • Klimatrisker som översvämning av fastigheter vid extremt väder och liknande.
  • Farliga ämnen i byggnader och i produktionsprocesser.
  • Kundkrav på miljöanpassade produkter.
  • Granskning av arbetsvillkor och uppförandekoder hos leverantörer.
  • Antikorruptionskontroll.
  • Bristande kunskap kring nya regleringar (med risk för rättsliga åtgärder)

Globala risker med lokala effekter

Fysiska klimatrisker, som olika former av extremväder, ökar. Skyfall, torka och värmeböljor påverkar tillgång till råvaror, din leverantörskedja, dina kunder och användare.

World economic forums rapport The global risk report samlar insikter från nästan 1 500 respondenter världen över. Respondenterna är experter inom akademi, näringsliv, myndigheter, internationella samfundet och civilsamhället. Utifrån respektive expertområden får de bland annat bedöma allvaret för olika globala risker. Bedömningen gjordes med perspektiven 1 år, 2 år och 10 år. I rapporten 2024 dominerade miljörisker för alla tre tidsperspektiven.

Två tredjedelar av respondenterna rankar extremväder som högsta risk, att det med största sannolikhet kommer att utgöra en materiell kris på en global skala, i de kortare perspektiven. För det längre perspektivet, tio år, rankas i stort sett alla miljörisker bland topp tio.

Uppskattade risker rangordnade efter allvarlighetsgrad med tioårsperspektiv:

  1. Extremväder
  2. Kritisk förändring av jordens system
  3. Förlust av biologisk mångfald och ekosystemkollaps
  4. Brist på naturresurser
  5. Desinformation
  6. Negativa effekter av AI-teknik
  7. Ofrivillig migration, på grund av exempelvis konflikter, våld och kränkningar av mänskliga rättigheter
  8. Hotad it-säkerhet
  9. Polarisering
  10. Föroreningar

Riskerna och dess effekter är också mer eller mindre sammankopplade med varandra. Om ekosystemen som kan skydda mot effekter av extremväder försämras eller kollapsar, blir effekterna av extremväder värre, och det ger påverkan på resurser vi behöver för vår verksamhet.

Tillgång till finansiering

Hållbarhetsfrågor har blivit viktigare för investerare och långivare, som lockas till verksamheter som aktivt tar ansvar för sin miljö- och samhällspåverkan. Gröna lån och investeringar, som i allt högre grad kopplas till miljöprestanda och hållbarhetskriterier, blir vanligare. Det ställer krav på företag och organisationer att ta fram tydliga och genomförbara strategier för att minska miljöpåverkan och främja hållbar utveckling.

Det är avgörande att förstå hur krav och förväntningar skiljer sig åt mellan olika branscher och marknader. Genom att vara medveten om branschspecifika normer och trender, och följa utvecklingen inom hållbarhet och finansiering, kan företag anpassa sig och dra fördel av nya möjligheter.

Arbetsgivarvarumärket

53 procent av Sveriges befolkning uppger att företagens hållbarhetsarbete och engagemang är avgörande när de väljer arbetsgivare. Det är alltså en mycket viktig faktor för att företag ska kunna attrahera och behålla den talang de söker. Uttrycket “climate quitters” innebär att den anställde säger upp sig, eller väljer bort ett arbete, på grund av att arbetsgivarens inte har tillräckligt mycket hållbarhetsperspektiv.

Läs mer i Insight Intelligences rapport Svenskar och hållbarhet

Affärsrelationer och förtroende

Verksamheter som är ekonomiskt hållbara har ofta starkare relationer med sina affärspartners, leverantörer och kunder. En stabil finansiell ställning ger företaget trovärdighet och förtroende, vilket kan leda till långsiktiga affärsrelationer och ökad lojalitet från intressenter.

Ökad medvetenhet och oro för framtiden har medfört att både företag och konsumenter känner ett starkt behov av mer hållbara alternativ. Konsumenter har en högre förväntan på att företag ska produktutveckla och sätta bättre alternativ på marknaden – och företagen har också insett potentialen i efterfrågan. Men hållbarhet handlar inte bara om företagets erbjudande utan om allt företaget gör: Kommunikation, upplevd ärlighet och transparens och om företaget agerar för allas väl.

Antalet konsumenter som värderar företags hållbarhetsarbete ökar i alla åldersgrupper.

Investeringar i tillväxt och innovation

Ekonomisk hållbarhet möjliggör investeringar i tillväxt och innovation. Företag som är ekonomiskt stabila har större möjlighet att investera i nya produkter, tjänster och marknader, och att utveckla och implementera hållbara affärsmodeller och teknologier. De globala målen identifierar områden där det finns betydande behov, vilket skapar affärsmöjligheter.

Hållbarhetsarbetet är även viktigt för att stärka verksamheten i förhållande till konkurrenter. Sänkt resursförbrukning och energieffektivisering minskar kostnader, till fördel både för verksamhet och planet.