Hållbarhet som strategi
Hållbarhet är en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.
Hållbarhetsarbete främjar en balans mellan biosfärens välbefinnande, ekonomisk utveckling och samhällets behov. En sund biosfär, det vill säga att vår planet mår bra, är en förutsättning för ett hållbart samhälle och en hållbar ekonomi. Genom att du integrerar hållbarhet i din organisation kan ni maximera verksamhetens potential och främja både ekonomisk framgång och miljömässigt välbefinnande.
Varför är hållbarhet en viktig strategisk fråga?
Samhällets alla aktörer har ett gemensamt ansvar för den värld vi lämnar efter oss till kommande generationer; politiker, företag, offentlig verksamhet, civilsamhälle, medarbetare och chefer. Alla påverkar och påverkas av de miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiven på hållbarhet. Hållbarhetsarbete innefattar både riskarbete och ansvarsfrågor.
En allt större andel organisationer ser hållbarhetsarbetet som en absolut nödvändighet för att framtidssäkra sin verksamhet, men också för att generera bättre affärer.
I vår återkommande undersökning Hållbarhetsbarometern ställer vi frågor om chefers uppfattning och förutsättningar när det kommer till att arbeta med hållbarhetsfrågor. 2014 angav 41 procent av cheferna att hållbarhetsfrågor ingår i deras uppdrag. 2023 hade siffran ökat till 71 procent, vilket tydligt visar att hållbarhetsfrågornas relevans inom chefens uppdrag har ökat.
De vanligaste förekommande alternativen till varför cheferna anser att deras organisation ska arbeta med miljömässig hållbarhet är:
- Att behålla och attrahera personal och bidra med stolthet och engagemang, 65 procent.
- Nödvändigt med tanke på omvärldsfaktorer, 64 procent.
Det finns många goda skäl till att du bör ha ett hållbarhetsperspektiv i all affärs- och verksamhetsutveckling, eftersom det innefattar både stora risker och stora möjligheter.
Hållbarhet handlar inte bara om att effektivisera och därmed minska påverkan på exempelvis klimat eller miljö. Det handlar lika mycket om värde till medarbetare, kunder och omvärld.
Genom nya affärsmodeller, innovation och utveckling av mer hållbara tjänster och produkter, kan du med ett inkluderande ledarskap och genom fler samarbeten och samverkan, skapa långsiktiga värden för olika intressenter. Parallellt finns idag också lagkrav kring hållbarhetsrapportering – och fler kommer.
Läs mer
Brundtlandrapporten, FN, 1987: Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development