Delat ledarskap

Delat ledarskap innebär att två eller fler delar på ansvar och arbetsuppgifter i chefsuppdraget. Det finns både för- och nackdelar med delat ledarskap.

Delat ledarskap vara en möjlighet att uppleva att det går att hantera sitt chefsuppdrag när tempot är högt och arbetsbelastningen stor. Delat ledarskap kan betyda allt från en tydlig fördelning av specifika arbetsuppgifter till verkligt samledarskap. Om du väljer att dela upp arbetsuppgifterna mellan dig och en kollega innebär det i praktiken att dina medarbetare har två chefer, med ansvar för skilda arbetsuppgifter.

Samledarskap, eller ”äkta” delat ledarskap, innebär att de som delar på ledarskapet gör det fullt ut, inom alla ansvarsområden. Ett framgångsrikt samledarskap startar ofta som ett initiativ hos chefer själva som har förtroende för varandra. Det kan vara en större utmaning att nyrekrytera två personer för ett delat ledarskap.

Delat ledarskap förutsätter gemensamma värderingar

Studier visar att de som delar ledarskapet behöver ha likvärdiga värderingar. Du och din chefskollega måste också ha stort förtroende för och tillit till varandra och vara prestigelösa.

Det är viktigt att vara tydliga gentemot era medarbetare om hur ni kommer att leda verksamheten tillsammans. Det finns risk att ni blir utspelade mot varandra av era medarbetare. Men genom tät kommunikation och enighet om hur ni vill leda gruppen och verksamheten så finns det stora möjligheter att lyckas.

Verksamheten blir också mindre sårbar i det fall du eller din kollega är frånvarande under längre tid. Då kan ni på ett smidigt sätt täcka upp för varandra.

I boken ”Delat ledarskap: Om chefer i samarbete” skriver tre forskare om de möjligheter som finns med delat ledarskap.

Några av framgångsfaktorerna som tas upp är:

  • Att inte kompromissa – kunna göra avkall på sina egna idéer till förmån för att se att den andras idéer kan vara minst lika bra.
  • Att växla och varva – arbetsuppgifter vandrar fram och tillbaka inom paret.
  • Att vara genompratad och klara skarpa lägen – krävs för att ha förmåga att handla snabbt och intuitivt.
  • Att sitta nära varandra (gärna i samma rum) – ger goda förutsättningar för att utveckla samarbetet.